Izgradnja tri linije metroa u Pragu, duge ukupno 65 km. započela je 1974. a završena 1985. godine. Danas praški metro svakoga dana preveze prosečno 1,6 miliona putnika. Četvrta linija se intenzivno gradi, a kada bude gotova, njenim vozovima neće upravljati mašinovođe, već kompjuteri.
Iza metroa stanovnici Praga za prevoz koriste javni saobraćaj – veoma razgranatu mrežu tramvaja, trolejbusa i autobusa na koje se čeka od 3 do 10 minuta, zavisno od godišnjeg doba. Cene karata za kompletan gradski prevoz su 0,95 evra za pola sata, a dnevna karta staje 4,35 evra. Karte za decu su upola jeftinije.
Zanimljivo je da stanovnici Praga u velikoj meri koriste tri alternativna prevozna sredstva koja se iznajmljuju: automobil (uglavnom na struju), bicikl i trotinet. Na ulicama ovoga grada je veliki broj ovih automobila, nekoliko stotina bicikala i preko hiljadu trotineta.
Pravila korišćenja za sva tri su ista: automobil, bicikl ili trotinet se pronalazi aplikacijom na telefonu, otključava se šifrom, koristi koliko god vam je potrebno, a kada završite vožnju, uslugu plaćate karticom, posredstvom telefona i QR koda, a prevozno sredstvo ostavljate propisno parkirano tu gde ste završili vožnju.
Cena korišćenja automobila je korektna i stimulativna: jedan evro start + jedan evro na pet km. i + pet evra po satu, a za bicikl i trotinet skoro su simbolične.
Zahvaljujući moćnoj fabrici „Škoda“, na ulicama Praga danas je u svakom trenutku jedna četvrtina vozila na električni pogon, koja na tablicama imaju slova EL. Za razliku od vlasnika drugih automobila, ovi svoje mogu da parkiraju besplatno na svakom obeleženom mestu. Inače, cene parkinga su, zavisno od zone, od 1,5 do 3 evra.
Zbog brige gradskih vlasti o zdravoj životnoj sredini, u Pragu postoji desetak firmi koje klijentima iznajmljuju električne automobile po veoma pristupačnim cenama.
Vlasnici i korisnici ovih automobila oslobođeni su još jedne brige – čekanja na električno punjenje, jer je u Pragu otvoreno na desetine električnih stanica.
Zanimljivo je da zbog ovakve organizacije saobraćaja, stanovnici Praga, za razliku od drugih evropskih metropola, skoro da ne koriste taxi prevoz.
I na kraju ništa vam novo neću reći ako kažem da su ulice Praga besprekorno obeležene horizontalnom i vertikalno signalizacijom.
Radoman Irić