14.7 C
Vranje
utorak, jun 24, 2025
Prikaži još
    NaslovnaReč po rečIdu daniPRIČE RADOMANA IRIĆA IZ PRAGA: ZA ELEKTRIČNA VOZILA BESPLATNO PARKIRANJE (07)

    PRIČE RADOMANA IRIĆA IZ PRAGA: ZA ELEKTRIČNA VOZILA BESPLATNO PARKIRANJE (07)

    Izgradnja tri linije metroa u Pragu, duge ukupno 65 km. započela je 1974. a završena 1985. godine. Danas praški metro svakoga dana preveze prosečno 1,6 miliona putnika. Četvrta linija se intenzivno gradi, a kada bude gotova, njenim vozovima neće upravljati mašinovođe, već kompjuteri.

    Stanica metroa u centru Praga
    Stanica metroa u centru Praga

    Iza metroa stanovnici Praga za prevoz koriste javni saobraćaj – veoma razgranatu mrežu tramvaja, trolejbusa i autobusa na koje se čeka od 3 do 10 minuta, zavisno od godišnjeg doba. Cene karata za kompletan gradski prevoz su 0,95 evra za pola sata, a dnevna karta staje 4,35 evra. Karte za decu su upola jeftinije.

    Jedan od bicikala za iznajmljivanje
    Jedan od bicikala za iznajmljivanje

    Zanimljivo je da stanovnici Praga u velikoj meri koriste tri alternativna prevozna sredstva koja se iznajmljuju: automobil (uglavnom na struju), bicikl i trotinet. Na ulicama ovoga grada je veliki broj ovih automobila, nekoliko stotina bicikala i preko hiljadu trotineta.

    Trotineti ispred jedne prodavnice
    Trotineti ispred jedne prodavnice

    Pravila korišćenja za sva tri su ista: automobil, bicikl ili trotinet se pronalazi aplikacijom na telefonu, otključava se šifrom, koristi koliko god vam je potrebno, a kada završite vožnju, uslugu plaćate karticom, posredstvom telefona i QR koda, a prevozno sredstvo ostavljate propisno parkirano tu gde ste završili vožnju.

    Cena korišćenja automobila je korektna i stimulativna: jedan evro start + jedan evro na pet km. i + pet evra po satu, a za bicikl i trotinet skoro su simbolične.

    Zahvaljujući moćnoj  fabrici „Škoda“, na ulicama Praga danas je u svakom trenutku jedna četvrtina vozila na električni pogon, koja na tablicama imaju slova EL. Za razliku od vlasnika drugih automobila, ovi svoje mogu da parkiraju besplatno na svakom obeleženom mestu. Inače, cene parkinga su, zavisno od zone, od 1,5 do 3 evra.

    Autmobil za iznajmljivanje
    Autmobil za iznajmljivanje

    Zbog brige gradskih vlasti o zdravoj životnoj sredini, u Pragu postoji desetak firmi koje klijentima iznajmljuju električne automobile po veoma pristupačnim cenama.

    Vlasnici i korisnici ovih automobila oslobođeni su još jedne brige – čekanja na električno punjenje, jer je u Pragu otvoreno na desetine električnih stanica.

    Ovako u Pragu izgledaju stanice za električno punjenje.
    Ovako u Pragu izgledaju stanice za električno punjenje.

    Zanimljivo je da zbog ovakve organizacije saobraćaja, stanovnici Praga, za razliku od drugih evropskih metropola, skoro da ne koriste taxi prevoz.

    I na kraju ništa vam novo neću reći ako kažem da su ulice Praga besprekorno obeležene horizontalnom i vertikalno signalizacijom.

    Radoman Irić

    Svi tekstovi objavljeni u rubrici “Reč po reč” predstavljaju stav autora i ne odražavaju stavove VOM-a. VOM ne odgovara za stavove iznete u ovoj rubrici.

    Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 61 6040777 (WhatsApp / Viber / Telegram).
    spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

    Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala VOM. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija "VOM" zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.

    Popularno

    „Legenda“ koja „ne misli svojom glavom“ na čelu Skupštine opštine Trgovište

    Na današnjoj sednici, hitnoj i vanrednoj zakazanoj za juče, pa zbog odsustva glavnog aktera ove priče prezakazanoj za subotu Nenad Krstić - Žuća izabran...