Sigurne društvene mreže

47
 
 

Društvene mreže su zadnjih godina postale neizostavan deo naših života, kako privatnog, tako i poslovnog.

Na društvenim mrežama komuniciramo sa prijateljima, rođacima, kolegama. Takođe, mnogima društvene mreže pomažu i u poslu, naročito kada su u pitanju novinari i medijski radnici.

Društvene mreže su postale i glavni izvor informacija, gde su pretekle televiziju i radio, a u narednim godinama će to biti slučaj i sa štampanim medijima.

Zbog svega ovoga, bitno je da su naši nalozi na društvenim mrežama pravilno zaštićeni.

Kada birate šifru za Fejsbuk, Instagram ili Twitter, nikada ne koristite imena članova porodice, adresu ili kućnog ljubimca. Takođe, uvek izbegavajte da u šifri koristite datume rođenja.

Dobra šifra, prema AES standardu, treba da ima najmanje 12 karaktera, a što ih je više, to je i bolja i jača. Tako, dobra šifra je “Anm11c2U15burek120X” jer poseduje nasumična slova i brojeve, mala i velika slova, kao i reč koju nije lako pogoditi. Za “provaljivanje” ovakve ili slične šifre super-kompjuteru su potrebne nedelje, ako ne i meseci.

Tokom godina se ispostavilo da programi za hakovanje lozinki vrlo loše razumeju semantiku balkanskih jezika, te npr. šifra “8DanasjelepiSuncandan1100” je praktično nesavladiva za nasumično hakovanje. Ali, nije sve ni u izboru šifre.

Uvek koristite zvanične aplikacije društvenih mreža – Facebook App i Facebook Lite, kao i oficijelne Instagram i Twitter aplikacije. Izbegavajte aplikacije trećih strana koje koriste vaše podatke i prikazuju reklame, jer nikada ne možete biti sigurni ko iza njih stoji i preko kojih servera idu vaši privatni podaci.

Na računaru uvek koristite najnoviju verziju pretraživača Firefox ili Chrome. Izbegavajte da instalirate dodatke za Chrome pretraživač (njih najviše nude razne aplikacije i igrice na fejsbuku).

Ako na Fejsbuku ili Viberu komunicirate sa kolegama ili celom firmom, gledajte da to bude u zatvorenoj grupi.

Ako vaše dete koristi Fejsbuk nalog za igrice, nikada ne koristite vaš lični ili glavni nalog, već neki “PeraMikaLaza” koji će služiti samo za to.

Društvene mreže su sasvim sigurno budućnost ljudske komunikacije. Fejsbuk već danas koristi više od milijardu ljudi, Twitter oko pola milijarde, dok u Kini njihovu najpopularniju mrežu WeChat koriste neverovatne 1,2 milijarde ljudi!

U budućnosti će nam svima biti potrebno znanje Internet komunikacije, pa i poseban – Internet bon-ton !

Ivan Trajković