U modernom svetu digitalnog marketinga sve je više inovativnih pristupa i ideja. Kako privući i zadržati pažnju publike, a onda kako potom i podstaći ljude da se angažuju i deluju – glavne su preokupacije marketara.
Kreiranje sadržaja i planiranje promotivne strategije za bilo koji proizvod ili uslugu u velikoj se meri oslanja na forme koje koriste element iznenađenja, neobičnosti ili kreativnosti. Jedna od takvih formi je transmedijski narativ.
Šta je to transmedijski narativ?
Transmedijski narativ je pristup pričanju priče koji se širi kroz više medija. Dakle, ideja se ne predstavlja samo kroz tekst, kao ni na jedan kanal, već se plasira kroz društvene mreže, knjige, video igre, TV serije, filmove i sve druge oblike medija. Svaki medij doprinosi razumevanju celokupne priče, često na način koji iznenađuje i, što je najbitnije, angažuje publiku.
Pripovedanje na ovaj način omogućava stvaranje složenih, višeslojnih narativa koji pružaju različite perspektive i dodatne informacije na svakom mediju. Koncept je takav da se gledaoci, čitaoci i igrači podstaknu na istraživanje, odnosno da sadržaj istražuju na različitim platformama. Među poznatim primerima transmedijskog narativa je Hari Poter franšiza, koja se daleko proširila izvan filmova. Danas su ljubiteljima Hogvorts sveta i magije Džoan K. Rouling dostupni ne samo knjige i filmovi, već i razne video igrice, društvene igre, animirane serije. Ovim je kreiran bogat univerzum u kojem su svaki medij i svaki format doneli nove informacije o svetu i likovima, o njihovoj istoriji i daljem razvoju.
Postoji još mnogo sličnih primera, poput Matrix franšize ili čitavog Marvel univerzuma. Osnovna priča može biti film, dok stripovi, video igre ili knjige mogu dodatno istraživati sekundarne likove ili događaje koji nisu u potpunosti obuhvaćeni u glavnom mediju. Definitivno se na ovaj način stvara dublji svet, što publiku čini investiranijom i angažovanijom.
Koja je razlika između tradicionalne priče i transmedijskog narativa?
Priča postaje transmedijska kada ima dubinu u svakom od svojih aspekata. Kada je priča duboka, ona vam omogućava da analizirate svaki njen deo iz drugačije perspektive sa različitim likovima koje možete stvoriti. Naravno, sa današnjim mogućnostima, svaku od ovih perspektiva možemo staviti u prvi plan kroz različite transmedijske tehnologije kako bismo temeljnije ušli u priču koju stvaramo.
U tradicionalnoj priči celina je manja od zbira delova, pa je moguće da ne pruža potpuno zadovoljstvo konzumiranjem kroz jedan medij. S druge strane, u transmedijskoj franšizi, kao što je već pomenuto, publika ima stalan osećaj euforije dok prikuplja različite delove i sklapa priču.
Element iznenađenja – ključ do angažovanja publike
Kreatori sadržaja se rado oslanjaju na korišćenje transmedijskog narativa kao forme. Glavni razlog za to je što se tako služe elementom iznenađenja, jer publika nije sigurna šta tačno treba da očekuje ili kako će se priča razvijati na različitim platformama. Upravo se na taj način pred čitaoce postavlja zahtev da aktivno istražuje i povezuje informacije iz različitih izvora. Spontano se stvara osećaj angažovanosti i intelektualnog izazova kome malo ko može odoleti. Primera radi, na društvenim mrežama se mogu pojaviti misteriozni postovi ili tizeri koji otkrivaju tragove za dalja dešavanja u filmskom ili serijskom narativu. Slično je i kada se radi najava za novi naslov ili nastavak knjige. Dok se prevede knjiga kvalitetno i profesionalno, marketinški tim može raditi na održavanju pažnje raznim video sadržajima, blogovima i fotografijama. Tako će publika biti u konstantnom podsticaju da traži nove podatke i sklapa priču.
Društvene mreže i interaktivni sadržaj
Društvene mreže, kao kanal za interakciju, omogućavaju direktan kontakt sa pratiocima. Stoga neizostavno vredi iskoristiti interaktivni sadržaj kao most između narativa i publike. Najzanimljiviji deo je što u tom kontekstu transmedijski narativ omogućava publici da postane deo same priče, učestvujući u njenom stvaranju i razvoju.
U savremenom društvu, publika više ne želi biti pasivni posmatrač, no aktivni učesnik. Mediji kao što su društvene mreže, video igre i interaktivni web sajtovi omogućavaju korisnicima da na tok naracije utiču, da postavljaju pitanja, ali i da kreiraju sadržaj ili čak da donose odluke koje utiču na samu priču. Ovim se putem stvara dvosmerna komunikacija koja publiku podstiče da poveća svoj angažman. Dakle, ne samo da postoji neobičnost i originalnost, već ovakav pristup stvara veću emocionalnu povezanost i povećava verovatnoću da će publika ostati angažovana i posvećena projektu kako se dalje bude razvijao.
Transmedija nudi više opcija za razumevanje priče
Oslanjajući se na različite medije, transmedijski narativi omogućavaju da se priča proširi na načine koji možda nisu mogući u okviru jednog medija. Dobar prime su video igre, koje mogu ponuditi interaktivni uvid u istoriju sveta priče. Kreiranje relevantnog sadržaja za sajt je značajno takođe, jer blogovi mogu doneti uvid u tok misli likova i njihovom unutrašnjem svetu, kao i ponuditi neke pozadinske informacije o svetu priče.
Možda se ovaj sadržaj može tumačiti kao sporedni, ali upravo ovi “bočni rukavci” narativa čine priču raskošnijom. Publici pomažu da bolje razume motive likova, istorijski kontekst ili filozofske teme koji su u glavnoj priči predstavljene. Prema tome, pored elementa zabave i iznenađenja, transmedijski narativ je edukativan, pruža dublje razumevanje i podrobniju interpretaciju. Svaki detalj ima svoju primenu i doprinos i čini da čitalaocu, odnosno gledaocu bude lakše i zanimljivije da razume i tumači priču.
Transmedija i zadržavanje pažnje publike
Sasvim je izvesno da je transmedija kao alat za zadržavanje pažnje postala izuzetno popularna u modernim marketinškim strategijama i promocijama. Transmedijski narativ daje moć brendovima da dosegnu širu publiku kroz različite platforme i tako podstiče interesovanje čitalaca i gledalaca kroz svakodnevnu interakciju i otkrivanje novih sadržaja. Na ovaj način, transmedijski narativ ne samo da nudi iznenađujuće i kreativne korake u načinu pričanja priče, već je i izuzetno efektivan alat u kreiranju lojalne i angažovane publike.
Tehnologija je omogućila da se transmedijsko pripovedanje pojavi i razvije, tako da je od suštinskog značaja da ga istražimo i razumemo. U današnjoj eri, imamo brojne medijske izvore koji se mogu istovremeno koristiti za razvoj transmedijskog pripovedanja, što u prošlosti nije bilo moguće zbog nedostatka tehnologije i pristupa.
Imajte na umu da se transmedijsko pripovedanje uklapa u nove generacije. Izvesno je da je reč o moćnom sredstvu koje može pomoći u održavanju interesovanja publike, jer stvara uzbuđenje oko svakog novog izdanja priče, bez obzira na format ili platformu na kojoj je objavljena.