Globalna pandemija ove godine je dovela do toga da i u našoj zemlji veliki broj đaka i studenata nastavu prati preko interneta ili TVa.
Ipak, trend onlajn kurseva, YouTube lekcija kao i učenja iz elektronskih knjiga postoji već jednu deceniju. I veliki svetski univerziteti Oxford, Kembridž i MIT nude kurseve i diplome preko interneta – čak ne morate ni jednom da ih posetite „uživo“!
A da li je onlajn nastava budućnost i našeg školstva, te da li su profesori i predavači postali suvišni?
Profesorka engleskog jezika Violeta Jordanov kaže da ipak neće: „Svakako da je lakše prikupljanje informacija i materijala u elektronskom obliku, jer između ostalog možete i da radite nezavisno od vremena i mesta. U vreme vanredne situacije, korišćenje interneta u cilju sprovođenja nastave na daljinu bilo je jedino moguće i prihvatljivo rešenje kako bi se nastava nesmetano odvijala. U normalnim okolnostima, korišćenje interneta može da učini časove zanimljivim kako bi se učenici motivisali da ga koriste u svrhu istraživanja. Oni prihvataju to sa oduševljenjem, jer većina njih ima otpor prema školi i smatraju da je dosadašnji koncept škole poprilično zastareo. Međutim, ne treba ni sa tim preterivati jer živa reč je ipak živa reč, a učenici treba takodje i da ostanu verni olovci i papiru“ kaže profesorka Jordanov.
I predavač Programiranja i Web dizajna Dejan Tomić kaže da internet ima veliki potencijal, naročito kada je IT obrazovanje u pitanju:
„Programer može da uči u parku, kod kuće, svuda. Vi sada imate softver i za smartfone koji omogućuje da vežbate programiranje. Dakle – na svakom mestu . Tu su i udžbenici u pdf formatu, tj. elektronske knjige, koje su potpuno iste kao i one koje mi koristimo u nastavi. Naravno, profesor je neophodan za konsultacije, da objasni i uputi, ali danas dosta toga može i student sam, preko Interneta i raznih aplikacija“ navodi Tomić.
Inače, u zadnje tri godine u svetu je preko interneta školovanje završilo preko 28 miliona ljudi. U Velikoj Britaniji, Švedskoj i Luksemburgu možete da kompletne studije pohađate onlajn, dok u Japanu profesori mogu da vas posete i održe vam predavanje. Procenjuje se da će do 2035. godine veliki broj univerziteta u svetu dve trećine predavanja držati onlajn, što će im omogućiti i da više sredstava izdvoje za naučna istraživanja.
Ivan Trajković