Sigurno se sećate kada ste poslednji put išli u šoping. Ukoliko je vaša kupovina obavljena fizički, da li ste možda željene proizvode prethodno pretraživali na internetu? Velika je verovatnoća da jeste, s ozbirom da ogromna većina potrošača prvo pretražuje na internetu pa tek onda kupuje.
Ovo nije iznenađenje jer mnogi smatraju da je online kupovina budućnost trgovine. Razvoj naprednih tehnologija doprineo je preseljenju fokusa kako velikih tako i malih kompanija na internet poslovanje, pa su društvene mreže i web sajtovi puni stranica koje se bave prodajom. Međutim, šta je zaista online prodavnica, kako ona funkcioniše i koji su njeni benefitii, odgovorićemo u daljem tekstu.
Šta je online prodavnica
Genralno, web sajtovi se dele u dve kategorije. Prvi su sajtovi informativnog karaktera, dok drugi predstavljaju web shopove koji se bave internet prodajom najšireg asortimana proizvoda, od odeće i obuće do nameštaja. Ovo znači da je izrada sajta odrađena na taj način da je čitava njegova forma usmerena na promociju i mogućnost kupovine određenog proizvoda ili usluge. Takve stranice imaju određenu dinamiku koja podrazumeva upoznavanje korisnika sa poslovanjem firme čiji su sajt posetili i sa proizvodima i uslugama koji se preko tog sajta mogu naručiti i kupiti.
A koje su to prednosti online kupovine u poređenju sa tradicionalnim načinom, tj sa odlaskom u fizičku prodavnicu? Navešćemo samo neke od njih.
Jeftinija kupovina
Možda najbitnija prednost online kupovine jeste cena samih proizvoda. Koliko puta ste na određenim sajtovima primetili da je popust moguć samo online? Kupovina preko interneta jeftinija je od kupovine u samim prodavnicama. Razlog manje vrednosti kod proizvoda koji se prodaju na internetu jesto što online poslovanje iziskuje manje troškove. Ne postoje prodavci, zakup maloprodajnih objekata i sl.
Sve kupujete iz svoje fotelje
Više ne morate da idete iz radnje u radnju u potrazi za željenim proizvodom. Možete izabrati najudobnije mestu u sopstvenom domu i početi da “skrolujete”. Ključne reči odvešće vas baš na stranicu na kojoj ćete u samo nekoliko koraka moći da obavite kupovinu kroz par klikova.
Ovo je olakšalo kupovinu mnogima, posebno ljudima kojima smeta gužva ili onima kojima je željena prodavnica daleko. Iako je uobičajeno da mladi koriste internet, istraživanja pokazuju da sve veći procenat starijih ljudi instalira društvene mreže. Ovo podrazumeva i porast poseta web sajtovima iz razloga što se sajtovi često promovišu upravo preko socijalnih mreža.
Preglednost na sajtovima
Kada uđete u neku radnju, čitava ponuda vas lako može zbuniti i često je potrebna asistencija prodavca da biste pronašli željeni artikal. Izrada sajtova koji su osmišljeni kao prodavnice koncipirana je na taj način da sve ima kategorizaciju pa su proizvodi precizno razvrstani. Pored toga, postoji sortiranje koje je uglavnom organizovano po principu od jeftinijeg ka skupljem artiklu i obrnuto, po popularnosti i po oceni predhonih kupaca. Ocena se određuje uz pomoć algoritma koji se pravi na osnovu recenzija potrošača pa iako ne ocenjuju svi proizvode online, ovo može značajno pomoći ako niste sigurni oko kvaliteta nekog proizvoda.
Kada su usluge u pitanju, recenzije su takođe prisutne na internetu, pa ako vam treba advokat, lekar, dostava, moći ćete da izvršite odabir na osnovu iskustva postojećih korisnika.
Raznovrsnost proizvoda/usluga
Digitalizacija nije uzela maha samo kada su proizvodi u pitanju, već su mnoge usluge postale moguće online. Osim informisanja o svemu što vam treba, moguće je da se određene usluge koriste i ovim putem pa sada razne edukativne sadržaje možete pronaći na internetu, ali i učiti od kuće. Posledica pandemije koja se desila mnoge je naterala da koriste kurseve koji su predavanja organizovali preko Teams-a, Zoom-a i sličnih platformi pa je popularnost ovog vida usluga značajno porasla od tad.
Dakle, danas gotovo da na internetu možete pronaći sve što poželite, svaki tip proizvoda i usluga. Čak i ako neki proizvod trenutno nije u ponudi, savremene prodavnice omogućavaju i obaveštavanja kada neki artikal ponovo bude na zalihama. Ovo se sve radi putem elektronske pošte pa je kupovina mnogo brža, ne iziskuje odlazak u prodavnicu već artikal možete poručiti čim bude na stanju.
Ekološka osvešćenost
Online prodavnice pored svih gore pobrojanih prednosti, takođe su eco-friendly. Šta ovo znači? Kako online kupovina ne podrazumeva fizičko postojanje objekata, ona na taj način štedi energiju. Svaka tradicionalna prodavnica emituje ogromnu emisiju gasova, postoji prisustvo otpada, koriste se kese koje mogu štetiti okolini. Sve ovo ne postoji kada je internet kupovina u pitanju, samim tim nema štetne energije i sam proces poslovanja je ekološki.
Preduzetnici danas ne prodaju samo proizvode već i promovišu prave vrednosti. Naklonjenost online kupovini podrazumeva i deljenje vrednosti koja podrazumeva ekološku osvešćenost. Vođenje računa o energiji, zdravlju planete i ljudi, nešto je što mnoge firme plasiraju kroz svoju reklamu i na taj način privlače istomišljenike. Marketing kampanje napredovale su i više ne plasiraju samo proizvod ili uslugu već čitavu priču oko njih. Stoga nije ni čudo što je jačanje ekološke svesti jedna od prednosti online kupovine, a bar jedna od navedenih u ovom tekstu sigurno vas je podstakla da nešto kupite upravo preko interneta.