Ukoliko ste odlučili da počnete sa aktivnom i svakodnevnom vožnjom, trebalo bi da znate da je od velike važnosti da svaki vozač pravovremeno stekne određene navike. Obaveze svakog vozača tiču se redovnog servisiranja i fizičkog održavanja automobila, a kako biste produžili radni vek vašeg vozila, obavezno pročitajte naredne redove teksta.
Promena motornog ulja i ostalih tečnosti
Osim toga što ih obučavaju za vožnju automobila u različitim uslovima, licencirani instruktori renomiranih auto skola svoje polaznike takođe informišu i o održavanju vozila – najpre o zameni ulja.
Zamena motornog ulja je jedna od osnovih obaveza svakog vozača. Ova praksa se po preporukama mehaničara treba praktikovati na svakih 5000 do 15000 kilometara, u zavisnosti od specifikacija proizvođača vozila. Osim motornog ulja, trebalo bi da vodite računa i o nivou ostalih tečnosti, najpre kočionih, a potom i rashladnih tečnosti (antifriza), tečnosti za pranje stakla kao i ulja za servo volan. Čisti i prohodni filteri produžavaju radni vek vozila, pa se takođe moraju menjati redovno.
Zamena svih filtera
Filteri se vremenom mogu zagušiti i samim tim potencijalno uzrokovati ozbiljnije havarije na kompletnom sistemu, pa je bitno da obraćate pažnju na njihovo stanje i stepen začepljenja. Evo na koliko vremena bi trebalo da menjate sve filtere:
- Filter ulja – najčešće se menja zajedno sa samim uljem, dakle na 5000 do 15000 kilometara.
- Filter vazduha – preporuka je menjati filter na svakih 15000 do 20000 kilometara, ili pak dva puta godišnje ako često vozite po prljavim putevima.
- Filter goriva – u zavisnosti od tipa motora, filteri goriva se obično menjaju na dvadeset do četrdeset hiljada kilometara.
- Filter klime – ili polen filter, koji se obično menja jednom godišnje – pred letnju sezonu. Po želji i potrebi promene možete vršiti i češće.
- Filter za ventilaciju motora – ovaj filter smanjuje pritisak u motoru i menja se na 50000 do 80000 kilometara.
U slučaju da posedujete automobil sa automatskim menjačkim prenosnikom, ulje menjača menjajte na svakih 60000 do 10000 kilometara.
Održavanje guma i sistema za upravljanje
Redovna provera stanja pritiska u pneumaticima, rotacija i balansiranje guma, kao i zamena sezonskih ili istrošenih guma su još jedna u nizu neizbežnih obaveza svakog vozača. Ovakvom praksom obezbedićete maksimalnu sigurnost i udobnost prilikom vožnje, optimalno prianjanje na putu te smanjenje potrošnje goriva.
Održavanje sistema za upravljanje pomaže u sprečavanju habanja guma te obezbeđuje stabilnost tokom vožnje. Upravljačka letva, amortizeri i kuglični zglobovi u dobrom stanju definitivno utiču na preciznost upravljanja, zbog čega se upravo preporučuju redovne provere. Tehničko održavanje vozila će sačuvati vrednost vašeg automobila, a gotovo jednak uticaj na cenu – imaće i fizičko održavanje.
Pranje karoserije vozila
Pranje karoserije vozila je jedna od osnovnih obaveza svakog vozača. Nastojte da perete svoj automobil barem jednom nedeljno ili pak češće ukoliko je vozilo često izloženo ekstremnim uslovima na putu (so, prašina, blato). Prilikom čišćenja karoserije, koristite blagi detardžent za lim i mekani sunđer (ili tzv. magičnu krpu) kako biste uspešno uklonili sve mrlje i nečistoće. Ostaci sapuna se neretko mogu zadržati na karoseriji, stoga obavezno temeljno isperite vaš automobil.
Dubinsko pranje kabine
Osim održavanja eksterijera, pažnju biste obavezno morali da posvetite i održavanju higijene unutar vozila. Ne morate posedovati kompletnu opremu za čišćenje, već je dovoljno da odvojite nekoliko desetina minuta vremena i kompletan posao obavite u samouslužnoj perionici. Ukoliko ste pak često zatrpani obavezama i jednostavno ne stižete da očistite kabinu, velika je prednost što automobil u svakom momentu možete odvesti na dubinsko pranje. Izgovora za prljav automobil jednostavno nema. U cilju održavanja čistoće, možete kupiti prenosni ručni usisivač.
Redovni tehnički pregledi
Za očuvanje automobila i maksimalnu sigurnost na putu, odlazak kod mehaničara bi trebalo praktikovati minimum dva puta godišnje. Ukoliko tehnički pregled ukaže na određene nedostatke u sistemu, nemojte se previše brinuti. Auto delovi su uvek dostupni na tržištu, pa vama jedino preostaje da strpljivo sačekate majstora da obavi svoj posao.
Zamena pokvarenih delova
Vožnja automobila sa istrošenim gumama, pokvarenim delovima ili neprohodnim filterima može biti izuzetno rizična i nikako se ne preporučuje. Bez obzira na to koliko vam je potreban, automobil mora ostati u servisu sve dok se ne nabave adekvate zamenske komponente. Ukoliko vozite nemački automobil sa plavo belim znakom, ponudu komponenti za vaše vozilo možete istražiti na linku auto delovi BMW.
Pridržavanjem navedenih obaveza, produžićete radni vek vašeg vozila. Nadamo se da će vam ovaj tekst biti od koristi.