Želite da započnete mali biznis u Srbiji, ali niste sigurni odakle da krenete? Pre nego što krenete sa svakodnevnim poslovanjem, neophodno je da definišete delatnost, istražite konkurenciju i složite detaljan budžet. Dobro osmišljeni plan povećava šanse za uspeh i pomaže vam da izbegnete uobičajene prepreke u prvim mesecima rada.
Istraživanje tržišta, odabir lokacije i još puno detalja mogu značajno uticati na poslovni uspeh. Evo nekoliko osnovnih koraka koje morate učiniti pre nego što krenete sa vašim malim biznisom.
Definisanje poslovne ideje i pravne forme
Prvi korak ka uspešnom malom biznisu u Srbiji jeste jasno definisanje poslovne ideje. Takođe, za posao kojim želite da se bavite važno je sprovesti detaljnu analizu tržišta, kako biste identifikovali potrebe kupaca za proizvode ili usluge koje planirate da ponudite. Istraživanje konkurencije i tržišta vam može pomoći pri oblikovanju jedinstvene ponude koja odgovara specifičnim zahtevima krajnjih potrošača.
Nakon što ste definisali svoj biznis koncept, sledi izbor pravne forme. Preduzetnička radnja (preduzetnik) je najjednostavniji oblik, dok društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO) nudi zaštitu lične imovine osnivača. Donošenje odluke o pravnoj formi direktno utiče na visinu početnog kapitala, način oporezivanja i obaveze prema Poreskoj upravi. Preduzetnici imaju jednostavniju proceduru osnivanja i niže početne troškove, dok za DOO morate položiti osnivački kapital.
Registracija i pravni okvir za pokretanje malog biznisa
Kada definišete čime želite da se bavite ostaje vam da registrujete firmu. Registracija se vrši u Agenciji za privredne registre (APR) a postupak je moguć i elektronski putem portala eUprava. Prilikom registracije, odaberite tačnu šifru delatnosti iz Klasifikacije delatnosti.
Registracija preduzetnika u APR-u trenutno košta 1.670 RSD za papirnu prijavu, odnosno 1.560 RSD elektronskom prijavom. Prema poslednjem cenovniku, za DOO elektronska registracija iznosi 6.780 RSD.
Nakon prijave u APR, dobićete od Poreske uprave PIB (Poreski identifikacioni broj), a obavezna je izrada pečata. Zatim u banci otvarate žiro račun neophodan da biste obezbedili zakonska plaćanja, kako vama od strane kupaca, tako i vas kao preduzetnika prema državi, dobavljačima i poslovnim partnerima.
Na kraju, moraćete da angažujete i agenciju za vođenje knjiga ukoliko to ne želite da radite sami. Ovo je uvek dobra opcija za početnike jer su ljudi zaposleni u knjigovodstvenim agencijama dobro upoznati i redovno prate nove pravne akte koje donosi država a tiču se vašeg poslovanja.
Lokacija i poslovni prostor za vaš mali biznis
Ukoliko ne radite online, lokacija je jedan od glavnih faktora koji može odrediti tok vašeg poslovanja. Odabir lokala direktno utiče na promet. Pri izboru poslovnog prostora obratite pažnju na vidljivost, promet ljudi u blizini lokala, dostupnost parkinga i konkurenciju u okolini. Uvak imajte na umu da što ste bliže centru dešavanja, to ćete verovatno morati da platite i veću cenu za lokal koji iznajmljujete.
Za startape i uslužne delatnosti koje se obavljaju putem interneta lokacija možda neće igrati toliko bitnu ulogu. Samim tim, biće i cenovno povoljnije rešenje u odnosu na fizičke prodajne objekte.
Na kraju, kada odaberete lokal i dogovorite se o ceni iznajmljivanja, napravite ugovor o zakupu. Da biste izbegli nepredviđene izdatke, ugovor treba da sadrži precizno definisane obaveze zakupodavca i zakupca, trajanje, uslove iznajmljivanja i uslove prestanka zakupa.
Pribavljanje potrebnih dozvola i licenci
Za uspešno pokretanje malog biznisa u Srbiji, osim osnovne registracije, neophodno je pribaviti odgovarajuće dozvole i licence koje zavise od vrste delatnosti kojom planirate da se bavite. Neke delatnosti, poput ugostiteljstva, trgovine alkoholnim pićima, pružanja zdravstvenih usluga, zahtevaju dodatne saglasnosti ili odobrenja od nadležnih organa pre početka poslovanja. Na primer, za otvaranje restorana potrebno je pribaviti sanitarne saglasnosti i ispuniti tehničke uslove.
Pre nego što započnete poslovanje, preporuka je da detaljno istražite specifične zahteve za vašu delatnost. Nadležni organi, kao što su Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo trgovine ili lokalne inspekcije, mogu pružiti precizne informacije o potrebnim dozvolama i procedurama.
Oprema potrebna za rad
Za maloprodaju i usluge fizičkim licima neophodna je pouzdana i zakonom propisana oprema. Naravno, sve zavisi od delatnosti kojom se bavite. Sigurno je da vam neće biti potrebna ista oprema ako otvarate frizerski salon, kafić ili prodavnicu robe široke potrošnje. Ipak, neke stavke, poput fiskalnih uređaja, moraćete da imate, bez obzira kojom delatnošću se bavite.
Fiskalne kase
Elektronski fiskalni uređaji su obavezni za evidenciju prometa na malo prema Zakonu o fiskalizaciji Republike Srbije. U obavezi ste da imate fiskalnu kasu ili uređaj koji je odobren od strane Poreske uprave. Ovi uređaji podržavaju izdavanje računa i prenos podataka u realnom vremenu.
Izbor modela je velik, a vi birajte one uređaje koji će zadovoljiti vaše poslovne potrebe. Sigurno je da će vam ukoliko otvarate restoran ili kafić biti potrebni fiskalna kasa i POS uređaj sa više funkcija nego u slučaju da planirate rad u frizerskom salonu.
Dakle, pre svega tražite odobrena rešenja i ona koja najviše odgovaraju vašem biznisu. Naravno, i cena može varirati ne samo u zavisnosti od modela već i od prodavca fiskalnog uređaja. Ako tražite kvalitetne i povoljne fiskalne kase, ePos vam nudi različita rešenja za izdavanje računa i podršku za sve vrste delatnosti.
POS terminali
Kako smo u eri digitalnog novca i s obzirom da veliki broj građana proizvode i usluge plaća karticom, razmislite da li vam je potreban POS terminal. Uređaji za elektronsko plaćanje karticama skraćuju vreme čekanja i smanjuju greške, ali i povećavaju dnevni pazar. Jer sve je veći broj kupaca koji ukoliko nemate POS terminal odlaze kod drugog prodavca.
To, naravno, iziskuje dodatne troškove, kako za samu kupovinu uređaja tako i za usluge koje vam pruža banka. Jedan deo novca od onoga što prođe preko POS terminala uzeće banka. Ipak, i to treba da shvatite kao jedan od načina da privučete nove kupce i da zadržite postojeće.
Dodatna oprema za fiskalne uređaje
Pored osnovnih fiskalnih uređaja, razmislite o nabavci dodatne opreme koja može unaprediti efikasnost vašeg poslovanja. To uključuje barkod skenerе, fioke za novac, ekrane za kupce i mobilne POS štampače.
Barkod skeneri ubrzavaju proces naplate i smanjuju greške pri unosu podataka, dok fioke za novac omogućavaju sigurnu odlaganje gotovine i slipova. Ekrani za kupce pružaju transparentnost u transakcijama, a mobilni POS štampači omogućavaju izdavanje računa na licu mesta, što je posebno korisno u ugostiteljstvu i dostavnim službama, ukoliko planirate time da se bavite.
Police i gondole
Ukoliko prodajete robu, onda mora da znate da dobra izloženost atikala u maloprodajnom objektu direktno utiče na stopu prodaje. U tu svrhu, biće vam potrebne kvalitetne metalne ili drvene police i gondole koje omogućavaju efikasno raspoređivanje robe ali i lakši pristup kupcima. Prilagodite veličinu i raspored visine polica vrsti proizvoda. Gondole se često koriste za postavljanje po sredini prodajnog prostora, čime se omogućava dvostrana izložba i maksimalno iskorišćavanje prostora. Pored toga, modularni dizajn ovih sistema omogućava fleksibilnost u organizaciji prodajnog prostora, što je posebno korisno za promene u asortimanu ili sezonske akcije.
Ovo su neke od osnovnih aktivnosti koje morate obaviti kako biste uspešno pokrenuli i razvili biznis. Imajte na umu da je svaka delatnost specifična i zavisi od puno faktora. Sa detaljno razrađenim poslovnim planom i uz kvalitetan marketing bićete bliži uspehu.