Način na koji razgovaramo sa ljudima, iznosimo svoje stavove i mišljenja ili jednom rečju – komuniciramo sa partnerom, prijateljima, kolegama – mnogo govori o nama. U zavisnosti od našeg tona, gestikulacije i izbora reči možemo govoriti o nekoliko stilova komunikacije.
Važno je znati da svaki stil komunikacije sa sobom nosi prednosti i nedostatke. Kada svoj stil prepoznamo i nastojimo da poboljšamo to nam pomaže da naučimo da vodimo iskrene razgovore sa drugima. Ujedno, učeći o stilovima komunikacije svojih kolega, ukućana ili partnera možemo izgraditi poverenje, unaprediti svaki odnos i efikasnije donositi odluke.
Psiholozi uglavnom izdvajaju četiri stila komuniciranja – asertivni, agresivni, pasivni, pasivno-agresivni, a sve češće se pominje i manipulativni stil komunikacije. Istraživali smo koje su odlike svakog, zašto treba poraditi na sopstvenoj asertivnosti i koje su prednosti asertivnog stila u odnosu na druge.
Asertivna komunikacija
Asertivni stil komunikacije je jasan, otvoren i direktan. Međutim, nije nasilan, nepristojan niti bez poštovanja prema sagovorniku. Asertivnost se bazira na poverenju, a osoba koja ovakav stil koristi jasno konkretno izražava svoje potrebe i želje, dok istovremeno ume aktivno da sluša ljude oko sebe. Može se reći da se u ovoj ravnoteži “krije tajna” dobrih asertivnih komunikatora da u svakoj situaciji ostvare dogovor i kompromis.
Suština je u tome da osobe koje koriste asertivnu komunikaciju ne dozvoljavaju emocijama da “zamagle” njihovo rasuđivanje. Optimistični su, smireni, pozitivni i uvek orijentisani na rešenje. Iako će svakog saslušati i sarađivati sa drugima, nikada to neće biti na štetu njihovih želja ili vrednosti.
Upotreba “ja”– izjava je ključni deo asertivne komunikacije. Primera radi, osoba koja komunicira na ovaj način reći će: “Ja mislim/osećam da si mogao biti ljubazniji prema klijentu”, umesto: “Ti si bio neljubazan i neprofesionalan prema klijentu”. Asertivni komunikatori takođe ređe koriste reči kao što su mogao, trebalo bi ili možda. Umesto da kažu: „Možda bih mogao da preuzmem ovaj deo projekta“, oni će reći: „Preuzeću ovaj deo projekta“.
Za sve koji žele da unaprede svoje veštine komunikacije postoje različiti kursevi i obuke. U okviru NLP edukacije posebno se poklanja pažnja upravo izgradnji i unapređenju asertivnog komunikativnog stila.
Kada shvatite šta sve sadrži kurs za NLP Practitionera, postaje jasno da pored poboljšanih komunikativnih veština možete računati i na druge benefite. Bolja motivacija, jače samopouzdanje i efikasnije planiranje i ostvarivanje ciljeva samo su neke od prednosti pohađanja ove obuke.
Agresivna komunikacija
Agresivni stil komunikacije je argumentovan, ali istovremeno zastrašujući i neprijateljski. Ljudima koji na ovaj način komuniciraju uglavnom je samo stalo do pobede u raspravi i veruju da je njihovo mišljenje najvrednije. U razgovoru sa partnerom, prijateljima, ali i u poslovnoj komunikaciji agresivni komunikatori ne dopuštaju da se drugo mišljenje iznese. Zapravo, ako neko pokuša da iznese svoj stav povodom bilo koje teme, obrušiće se na njih kontraargumentima i učiniće sve da se da druga strana oseti poraženo.
Čak i ako je mišljenje koje izražava neko koristeći agresivni stil komunikacije naizgled tačno ili je njegova ideja dobra, oštar ton će potkopati ono što pokušava da prenese. Za razliku od asertivnih komunikatora koji aktivno slušaju ljude oko sebe i brinu o osećanjima drugih, sa agresivnima to nije slučaj. Agresivnog sagovornika lako ćete prepoznati i po odlučnim pokretima ruku, prezrivim izrazima i čak, u izraženom obliku, unošenjem u lice.
Pasivna komunikacija
Pasivni stil komunikacije je sušta suprotnost agresivnom stilu. Osobe koje na ovaj način komuniciraju su pokorne, uglavnom ugodne za razgovor. U većini slučajeva prepustiće agresivnom komunikatoru da preuzme “vođstvo”, samo zato što ne vole sukobe i čine sve što mogu da ga izbegnu. Upravo zbog toga ih agresivni sagovornici naročito cene.
Nažalost, dugoročno pasivni stil komuniciranja može dovesti do osećanja ljutnje. Pošto se pasivni komunikatori bore da jasno saopšte svoje želje, potrebe i mišljenja, često budu zanemareni. Tačno je da je pasivna komunikacija ponekad jedina opcija ako imate posla sa temperamentnim ili dominantnim sagovornikom. Međutim, ako stalno dopuštate ljudima da vaše granice prelaze, efikasne komunikacije nema, dolaziće često do nesporazuma i nezadovoljstva.
Pasivno-agresivna komunikacija
Ovaj stil komunikacije kombinuje elemente pasivnog i agresivnog stila komunikacije. Na površini, ljudi koji koriste ovaj stil komunikacije deluju pasivno i opušteno. Ali duboko u sebi, oni su ljuti i frustrirani, a ovaj bes će se manifestovati kroz ogovaranje, sarkazam i širenje glasina.
Pasivno-agresivni komunikatori neće direktno reći da se sa nečim ne slažu ili im se ne sviđa. Međutim, možete računati na to da će “delovati iz senke”. Njihove akcije, nažalost, imaju iste toksične efekte kao i agresivna komunikacija. Ozlojeđenost pasivno-agresivnih je zarazna, posejaće seme sumnje i širiti svoje nezadovoljstvo, što se neće dobro odraziti ni na poslovanje, ni na međuljudske odnose.
Manipulativna komunikacija
Manipulativni stil komunikacije je u početku teško odrediti, jer oni koji koriste ovaj stil koriste prevaru i lukavstvo da utiču na ishod. Manipulativni komunikatori neće reći šta zaista misle ili kako se zaista osećaju. Njihovi pravi ciljevi su često skriveni, ali oni znaju šta žele i kako da to dobiju. Međutim, za razliku od asertivnih osoba, njima nije u interesu dobrobit sagovornika. Naprotiv, manipulatori do svojih ciljeva uglavnom dolaze putem smicalica i prevara. Jasno je, na duže staze ovaj stil komunikacije nije efikasan.
Koji je najefikasniji stil komunikacije?
Asertivni stil komunikacije se smatra najefikasnijim, upravo zato što je direktan i nenametljiv. Asertivni komunikatori znaju kako da dobiju ono što žele, ali ne na račun drugih. Pored toga, ljubazni su, pažljivi i aktivni slušaoci. Treba imati na umu i to da njihova želja da postignu ciljeve ne potiče iz nesigurnosti. Asertivni sagovornici imaju visoko samopoštovanje i ne osećaju potrebu da se dokazuju. Namera im je i želja, jednostavno, da pronađu najbolje rešenje koje odgovara svima.
U poslovnom svetu asertivan stil komunikacije je takođe najpoželjniji i smatra se jednom od glavnih odlika uspešnih lidera i menadžera. Asertivni tim lideri neguju radno okruženje koje je izgrađeno na poverenju i otvorenoj komunikaciji. Članovi tima će biti inspirisani njihovim samopouzdanjem, entuzijazmom i autentičnošću.
Nekim ljudima je asertivna komunikacija prirodna, ali opet, dobro je znati svako može naučiti da komunicira na ovaj način. Radite na svom samopoštovanju i aktivnom slušanju sagovornika. Budite pozitivni i obzirni prema gledištima drugih ljudi i ponudite rešenja umesto sarkazma ili konstantnog prigovaranja. Ukoliko vam se nečija ideja ne dopada, pronađite nešto pozitivno da kažete o njoj i ukažite na njenu vrednost.
Budite jasni, direktni i orijentisani na rešenja, istovremeno uzimajući u obzir mišljenja i stilove komunikacije drugih ljudi. Na kraju, svaki je razgovor lekcija i “vežbaonica” u kojoj možete unaprediti svoje komunikativne veštine, a samim tim i pozitivno uticati na kvalitet svog života.