Neki principi tradicionalnog oglašavanja su se drastično promenili od vremena kada je digitalni format ušao u svet marketinga. Da bi mogao da opstane u konkurenciji sa digitalnim oglašavanjem, tradicionalni marketing je morao drastično da se menja. Počev od fokusa na ciljanu publiku i pristupa, pa sve do korišćenja novih tehnologija u svrhu što bolje prezentacije proizvoda i usluga.
Neki tradicionalni kanali su se bolje prilagodili eri modernog marketinga od drugih. Za neke jednostavno nije bilo rešenja jer ih je teško modernizovati i opravdati ulaganja, pa su prilično stagnirali i može se reći da se polako gase. Sa druge strane, postoje i stari modeli oglašavanja koji su se sjajno prilagodili i beleže vrhunske rezultate, čemu se u digitalnoj eri retko ko nadao. Evo kako se tradicionalno oglašavanje promenilo i prilagodilo digitalnom dobu.
#1 Štampani promo materijal
Iako se očekivalo da će ovaj vid tradicionalnog marketinga biti potpuno potisnut od strane digitalnih medija, dogodilo se sasvim suprotno. Štampani reklamni materijali su traženiji nego ikada pre i beleže konstantan rast. Ono što se promenilo je broj štampanih reklamnih kanala pomoću kojih se firme oglašavaju. Danas ih je daleko više nego pre!
Nekada je štampani materijal bio usko vezan za novine, letke, brošure i postere i štampao se uglavnom samo na papiru. Danas se reklame i logotipi štampaju na najrazličitijim materijalima, predmetima i rekvizitima, od upaljača, olovki i šoljica za kafu pa do odevnih predmeta i aksesoara. Tako na primer, kišobrani sa logom vaše firme mogu biti odličan način da skrenete pažnju ljudima na vaše poslovanje. Majice, torbe i rančevi takođe su sjajno rešenje.
Generalno, svaki predmet od tekstila i tkanine može se iskoristiti za štampanje, važno je samo da se odlučite šta bi vašoj kampanji moglo najviše da koristi. Osim toga, možete štampati i na USB fleševima ili drugim uređajima koji su produkt digitalne ere i na taj način spojiti tradicionalno oglašavanje i moderne trendove.
Dalje, svedoci smo da skoro svaki štampani medij sada ima i svoju internet stranicu, odnosno digitalni format. To znači da su novinske agencije pronašle način da se približe i mlađoj generaciji a da opet zadrže stariju publiku i da time njihovo delovanje bude usmereno na daleko širi krug ljudi. To su prepoznale i firme i kompanije koje žele da se oglašavaju preko tih medija, pa koriste mogućnosti zajedničkog oglašavanja u dnevnim novinama i na internet portalu kod iste medijske kuće, uz daleko povoljniju cenu.
#2 TV i radio oglašavanje
Televizija je oduvek imala veliku moć kada su u pitanju reklame. Iako se očekivalo da će digitalni sadžaji na internetu potisnuti televiziju kao mediji, to se nije dogodilo. Štaviše, sume koje kompanije ulažu u oglašavanje na televiziji iz godine u godinu rastu. Bitna razlika između nekadašnje televizije i sadašnje je to što je kvalitet slike danas daleko bolji. Tehničke mogućnosti su daleko veće pa se sada prave i reklame sa specijalnim efektima i kamerama koje su podešene tako da ciljaju najbitnije detalje.
Takođe, ne treba zaboraviti da postoje i internet platforme koje nude TV program uživo. Svaki ozbiljniji kablovski operater ima svoju aplikaciju odnosno web platformu na kojoj emituje program. Tako su se i reklame koje su nekada bile isključivo vezane za male ekrane preselile na pametne telefone i druge prenosive uređaje. To znači da pored publike koja voli da gleda TV one sada stižu i do onih koji više vremena provode na pametnim telefonima, tabletima i kompjuterima.
Kada je reč o radiju kao tradicionalnom kanalu za oglašavanje, ovakve promene su daleko manje izražene. Osim većih tehničkih mogućnosti i snimanja i montiranja različitih glasova u oglasima, nije se puno toga promenilo. Ipak, oglašavanje na radiju nije pretrpelo veliki udarac od strane digitalnih medija, pa je i dalje jako isplativa opcija ako želite da oni koji su pre svega za volanom, ali i oni koji su ostali verni radiju i još uvek vole da ga slušaju, čuju za vas i vaš biznis.
#3 Kako su se promenili bilbordi?
Bilbordi su odličan primer kako su se tradicionalne marketinške metode prilagodile vremenu koje je došlo. I ne samo da su se prilagodile, već su postale jako značajne i relevantne, čak i za publiku koja se vezuje samo za digitalni marketing. Ranije su bilbordi bili statični. To znači da kada zalepite poster ili reklamu na bilbord, narednih mesec ili dva ta ista poruka će stajati na njemu. Naravno, i danas postoje klasični bilbordi koje možete zakupiti, ali je sve više dinamičkih, sa velikim LED ekranima na kojima se prikazuju oglasi.
Danas se sve više elektronskih bilborda postavlja na najprometnijim lokacijama. Ono što je danas njihova prednost a nekada je bila nedostatak, jeste cena oglašavanja. Naime, oglašavanje na klasičnim bilbordima bilo je skupo. Za razliku od njih, elektronski bilbordi mogu emitovati veliki broj reklama u kraćim vremenskim intervalima. To znači da ćete moći da platite bilbord samo za vreme za koje se na njemu bude pojavljivao vaš oglas.
Druga strana medalje je što ćete imati samo par desetina sekundi ili možda minut da privučete pažnju prolaznika i prenesete im svoju poruku. Zato se potrudite da ona bude zanimljiva, prirodna i pre svega laka za razumevanje. Bilbordi su se dakle promenili i prilagodili, pa ostaju i dalje jedan od najboljih načina oglašavanja, pre svega kada je reč o brendiranju vašeg posla ili robne marke. Bitno je smo da reklama bude originalna.
#4 Reklamiranje putem direktne pošte
Danas se jako retko koristi reklamiranje putem direktne pošte na onaj klasičan način koji svi poznajemo. Takav model tradicionalnog marketinga je gotovo nestao. Međutim, mnoge firme i kompanije i dalje koriste ovaj vid oglašavanja. Reč je uglavnom o telekomunikacionim kompanijama koje putem pošte dostavljaju mesečne račune svojim korisnicima, pa uz račun ponekad dobijete i obaveštenje o novim ponudama i akcijama koje možete iskoristiti.
Takođe, ponekad ali jako retko u vašem poštanskom sandučetu možete dobiti i katalog firmi kod kojih ste u poslednje vreme nešto kupili. Što se tiče inovacija u odnosu na raniji period, nije ih dakle bilo, osim što se sada puno vodi računa o kvalitetu štampe i dizajnu reklamnog materijala koji stiže poštom.
Nakon svega, možemo reći da se kod nekih tradicionalnih metoda oglašavanja puno toga promenilo i da je sa pojavom inovativnih tehnologija došlo do modernizacije. Nažalost, neke druge tradicionalne metode oglašavanja nisu uspele da se izbore sa digitalnom tehnologijom i polako nestaju.
U svakom slučaju, za potpuni uspeh kada je oglašavanje u pitanju trebalo bi koristiti i tradicionalni i digitalni marketing. Svaka metoda oglašavanja ima svoje prednosti i mane, a njihovom sinergijom i zajedničkim delovanjem dobijaju se najbolji rezultati.