Naslovna Društvo (NE)vidljivi ljudi Inkluzivno obrazovanje u Surdulici: Deca koja rade po ovom programu imaju dobre...

Inkluzivno obrazovanje u Surdulici: Deca koja rade po ovom programu imaju dobre rezultate na završnim ispitima

U OŠ „Vuk Karadžić“ u Surdulici proces inkluzivnog obrazovanja, koji je započeo pre više od 10 godina, kroz saradnju između Ministarstva prosvete, međunarodnih organizacija i nevladinih organizacija, već je doneo vidljive rezultate.

Tako je inkluzivno obrazovanje postalo jedan od načina da se ostvare prava deteta, a što se u praksi pokazalo i na primeru ove obrazovne ustanove.

U OŠ “Vuk Karadžić” oko pet odsto dece od ukupnog broja đaka, pohađa nastavu u okviru inkluzinog obrazovanja.

Tamara Miljković, pedagog u ovoj školi, pojašnjava da nastavnici sprovode programe IOP 1, IOP 2, ali i IOP 3, ali da svakako ne bi bilo jednostavno raditi ukoliko ne postoji razumevanje i podrška direktorke ove obrazovne ustanove Dragane Nešić.

IOP 1 je prilagođen program za decu i tu imamo godišnje između 10 i 20 učenika. To su deca koja rade nastavni sadržaj koji je predviđen za taj razred. Međutim, taj sadržaj je prilagođen individualnim karakteristikama svakog deteta. Neka deca pohađaju nastavu iz svih predmeta po IOP 1,dok druga to rade samo iz pojedinih predmeta, gde nastavnik i tim za inkluzivno obrazovanje procene da im je potrebna dodatna podrška. Uglavnom, su to predmeti srpski, matematika, engleski i fizika, a što se tiče nekih veština koje bi deca trebalo da savladaju, nemamo učenike koji idu na nastavu po IOP 1 – pojašnjava Miljkovićeva.

Ona dodaje da po IOP 2 u ovoj školi nastavu pohađa manje od desetak učenika.

To su učenici kojima je izmenjen nastavni plan. To u praksi znači da  ako je učenik šesti razred, on ne pohađa nastavu po programu za taj razred, nego za četvrti ili peti razred, sve zavisi od tima za inkluzivno obrazovanje. Sve, naravno zavisi od toga kakva je procena tima i kakva je priroda ometenosti deteta. Takođe, pored ovih programa, imamo i jednog učenika koji je u invalidskim kolicima.On ima ličnog pratioca u školi, ali nastavu pohađa po redovnom planu i program, jer mu je intelektualna strana očuvana, samo mu je potrebna pomoć asistenta – dodaje Miljkovićeva.

U školi trenutno ima personalnih asistenata i ličnih pratioca, ali ne za sve učenike koji nastavu pohađaju po IOP 2. Takođe, postoji i program IOP 3. Po njemu nastavu pohađa petoro učenika. 

To je program koji je za posebno nadarenu i talentovanu decu za određenu oblast, a po proceni nastavnika organizuje im se nastava sa dodatnim i bogatijim sadržajima.

Što se tiče svih ovih programa za inkluzivno obrazovanje nastavnici su već uhodani. Pohađali smo mnoge seminare sa tom tematikom.Takođe, veliki broj nastavnika dugi niz godina radi sa takvim učenicima i imaju iskustva u svemu tome.Odlično se snalaze i deca ih prihvataju u učionici, tako da kada takvi đaci od početka krenu po programu inkluzivnog obrazovanja, postižu mnogo veće uspehe na završnom ispitu.Posle svih ovih godina primene programa, možemo da kažemo da se sve to pokazalo veoma uspešno – zaključuje Miljkovićeva.

Po definiciji UNESCO-a, inkluzivno obrazovanje se odnosi na mogućnost škole da obezbedi kvalitetno obrazovanje svoj deci, bez obzira na njihove različitosti. 

Inkluzija se, inače, definiše kao proces prepoznavanja i odgovaranja na različite potrebe dece kroz povećavanje učešća u učenju, kulturnom životu i životu zajednice, kao i kroz smanjivanje isključivanja iz školovanja.

Škola treba da bude otvorena za sve učenike, uz posebno usmeravanje pažnje na decu sa smetnjama u razvoju i decu iz marginalizovanih grupa, što se u  višegodišnjoj praksi u OŠ “Vuk Karadžić” pokazalo uspešnim.

Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane opštine Surdulica. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Buy Me A Coffee

Popularno

Ana Ilić iz Vladičinog Hana dobitnica svetskog priznanja „crni biser“

Ana Ilić iz Vladičinog Hana diplomirani filozof, pesnikinja i kreativac koji pravi neverovatan spoj umetnosti i filozofije, koja nakon završenog fakulteta živi i radi...
Nebojša Stošić

IN MEMORIAM: Nebojša Stošić

Ubijena Sara Asanović na OMV pumpi u Vranju