Montesori metoda sadrži zakone prirode

82
 
 

Sve češće se Montesori metode primenjuju u obrazovanju, međutim ova metoda vaspitanja dece se mežo primenjivati od rođenja. O tome u rublici “Reč po reč” za Vom magazin piše Tatjana Petrušijević prof.raz.nastave u Centru za edukaciju i usavršavanje Elementi  u kome se uspešno koriste elementi Montesori metode.

Postoji mnogo razloga zbog čega bi trebalo uvesti metodu vaspitanja dece po dr Mariji Montesori od rođenja. Nastala početkom prošlog veka, ova metoda potvrđuje pravila koje je priroda odredila:

Da je svako ljudsko biće na svetu jedno jedino stvoreno u toj veličini, sa jedinstvenim neponovljivim fizičkim i duhovnim osobinama, te da shodno njegovoj prirodi treba uvažavati njegovu individualnost.

Da je za pravilan razvoj jedne samosvesne, dobro organizovane, kulturološki usmerene ličnosti neophodno dobro pripremljeno okruženje, jer deca najviše uče iz onoga što ih okružuje, (kao što nam priroda ukazuje da su za pravilan rast i razvoj biljaka i životinja neophodni dobri uslovi).

Da je u vrlo ranom periodu moguće kod deteta trajno izgraditi neke od karakternih osobina, pa bi bilo dobro da se vaspitanjem usađuje sve što je plemenito i moralno a da se striktno odbacuje sve što vodi ka rušenju civilizacijskih normi.

Da u svakom detetu treba negovati individualnu nadarenost kao vrlinu, i gledati na nju kao na blagodet od prirode date koju će svojim delanjem prirodi i vratiti.

„Možemo da kažemo da kultura koja ne unapređuje ljudsku vrstu ne odgovara potrebama našeg vremena. Kultura koja nije usmerena na individualne vrednosti i ne donosi harmoniju i saradnju među ljudskim bićima, značajna je samo za prošle i prevaziđene stvari.” (Marija Montesori)

Da je čovek društveno biće i da bi društvo opstajalo i napredovalo potrebni su red, harmonija, međusobno poštovanje i saradnja, (podsetimo se društva pčela ili najnovijih istraživanja o “govoru drveća” .

Da dete poseduje urođenu potrebu da se samoizgrađuje – roditelji i društvena sredina treba da obezbede što prirodnije uslove za to.

Da bi dete bilo sasvim spremno za siguran “let iz gnezda” prirodno je dozvoliti mu od najranijeg uzrasta da svojim čulima upoznaje svet, da stiče samopouzdanje i dostojanstvenu samostalnost, (prvo načelo Montesori metode je “Pomozi mi da to uradim sam!”).

Da sve u životu čoveka (kao i u prirodi) ima svoje uzroke i posledice, pa se deca uče da u svakoj situaciji znaju šta mogu da očekuju (“ako se uradi to i to, onda će se dogoditi to i to”).

Da deca nose u sebi prirodnu, čistu, iskrenu maštovitost koju ne retko odrastanjem, u neadekvatnom okruženju, nažalost, počinju da potiskuju. Ona je neophodna za očuvanje njihove individualnosti, ali i napredovanje celokupnog društva.

“Treba da postoji uredba po kojoj će dete imati kontakt sa prirodom, kako bi razumelo i osećalo zahvalnost prema redu, harmoniji i lepoti u njoj… a time će bolje razumeti i učestvovati u izvanrednim tekovinama koje civilizacija kreira.” (Marija Montesori)