Još jedna školska godina je iza nas, a ista pitanja se ponavlјaju. Od cena udžbenika, đačkog pribora, pa do škola i predmeta koji se u njoj pohađaju. A kad smo kod predmeta, svakako se roditelјima nameće pitanje da li deca treba da uče veronauku?
Mnogi imaju negativan stav o ovom pitanju i smatraju da veronauci nije mesto u školi, a da nisu ni pogledali plan i program ovog predmeta. Na žalost, niko ne postavlјa pitanje o tome da li bi deca trebalo da gledaju sa roditelјima, pa i sami roditelјi, emisije koje sadrže nedolično ponašanje i manjak morala (Farma, Zadruga), ali se, eto, pojedini bave veronaukom kao najvećom smetnjom u obrazovanju dece u školi. Ovaj predmet pruža deci odgovore na pitanja koja su možda strana i njihovim roditelјima. Počevši sa osnovom pravoslavne vere, istorijskim razvojem i značaju pravoslavlјa za svagog pojedinca, pa do nekih drugih religija.
Na času verske nastave učenici imaju prilike da nauče nešto i o drugim religijama (monoteističkim i politeističkim) i da uoče razliku između pravoslavlјa i njih. Da nauče šta je to krsna slava i zbog čega se proslavlјa u našem narodu, da nauče mnoge stvari koje su vezane za verske običaje našeg, ali i drugih naroda. Ako već i mališani znaju ko je predsednik ili premijer naše države, ne vidim razlog zbog kojeg ne bi znali i nešto više o svetitelјu kojeg njihova porodica proslavlјa. Veronauka u svom planu i programu drži do značaja porodice, praštanja, podviga, milosrđa i drugih hrišćanskih vrlina koje mogu samo pomoći deci u njihovom sveobrazovanju.
Neka osnovna parola veronauke je „U zdravom duhu, zdravo i telo“. Svakako, u sklopu plana i programa postoje i mnoge vannastavne aktivnosti ili nastavne koje upotpunjuju znanje i ličnost učenika. Recimo ambijentalne nastave koje se mogu izvesti u crkvi, a koje opet mogu dati mnoge odgovore učenicima na pitanja koja su, opet kažem, nepoznata i njihovim roditelјima. Ono što ja praktikujem jesu odlasci na izlet i poseta Liturgiji. Na taj način se učenici bolјe upoznaju sa svrhom posta, molitve, ali i pričešća kao centralne ikone pravoslavlјa. Takođe, i sami učenici se bolјe upoznaju međusobno i bolјe sarađuju u školi i van škole.
Eto, ja bih voleo da i roditelјi koji imaju nedoumice oko veronauke posete moj čas, ili čas mojih kolega, i da svi zajedno, kroz neke radionice i ogledne časove učestvujemo realizaciji istih, kako bi sami roditelјi shvatili i razumeli važnost veronauke za decu, ali i za nas odrasle, za svakog čoveka .Ono čime se veronauka bavi je veće od samog života, a to je večnost.
Mnogi napominju da vera može biti nasilna i kontraproduktivna u obrazovanju i vaspitanju njihove dece, ali zaboravlјaju jednu činjenicu koju ja često ponavlјam svojim učenicima i prijatelјima – Vera nikada nije zloupotrebila čoveka, ali čovek veru jeste. Na kraju, sve se vraća tamo i gde je počelo, sa slobodom izbora koju nam je Bog podario kao izraz Nјegove lјubavi prema nama (lјudima), bez koje i ne bi bio Bog, već puki tiranin.
Stevan Milošević, veroučitelj