9.5 C
Vranje
ponedeljak, 27 marta, 2023
NaslovnaRelax kutakITDa li nas Facebook špijunira ?

Da li nas Facebook špijunira ?

U SAD imaju izreku “Ako je nešto besplatno, onda ste VI proizvod”. Izgleda da je to tačno i u slučaju društvenih mreža koje svi mi (ili velika većina) koristimo.

Najnoviji skandal kompanije “Cambridge Analytica” koja je na različite načine uspela da dođe do podataka veoma velikog broja korisnika Facebook -a (neki procenjuju da cifra ide i do 80 miliona korisnika ), naterao je mnoge da preispitaju svoje navike na društvenim mrežama, a mnogi su pod uticajem online kampanje #DeleteFacebook i potpuno obrisali svoj profil.

Međutim, većina ljudi i ne zna da čak i kada obrišete svoj profil na društvenim mrežama , podaci o vama ostaju i dalje na toj mreži. Na Zapadu ljudi i ne čitaju User Agreemente, dok kod nas većina i ne zna šta je to ili misli da se to na njih ne odnosi. Zapravo, kada kliknete “I Agree to Terms ” prilikom kreiranja naloga, vi zapravo dajete dozvolu FB-u i sav sadržaj koji postavite na mreži (slike, video, itd) postaje njihovo vlasništvo, i sa njim kompanija može šta god hoće. A hoće, i to najčešće, da te podatke proda u marketinške svrhe stotinama hiljada kompanija i marketing agencija.

Takođe, sve slike ili video klipovi na kojima ste tagovani – označeni ostaju na mreži čak i kada obrišete nalog. FB, na primer, zadržava pravo da prikuplja podatke i o osobama koje nikada nisu imale nalog – npr kada kačite slike vaših deka i baka, koji možda i ne znaju da koriste Internet. Sve ovo važi i za ostale mreže – Twitter, Instagram,Tumblr…

Autor ove kolumne je dovoljno “mator” da se seća velikog skandala kada je 2003 otkriveno da se Google zapravo finansira i zarađuje od Ad Sense oglasa. Eh, to su bila vremena – danas smo svi mi zapravo produkti koji se prodaju u virtuelnom svetu!

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 61 6040777 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Ivan Trajković
Ivan Trajković
Novinar. Kolumnista. IT expert & edukator. Demokrata. PR & Public relations. Media consultant.

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala VOM. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija "VOM" zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.

Popularno

IN MEMORAIM: Nemanja Stojanović

U Nišu je danas iznenada u 35. godini preminuo Nemanja Stojanović nekadašnji novinar iz Vranja. Rođen je u Nišu, 1988. godine. U Vranju je završio...

Umoran sam, šefe

GLAS RAZUMA: Poslednji ekser za fariseje