U SAD imaju izreku „Ako je nešto besplatno, onda ste VI proizvod“. Izgleda da je to tačno i u slučaju društvenih mreža koje svi mi (ili velika većina) koristimo.
Najnoviji skandal kompanije „Cambridge Analytica“ koja je na različite načine uspela da dođe do podataka veoma velikog broja korisnika Facebook -a (neki procenjuju da cifra ide i do 80 miliona korisnika ), naterao je mnoge da preispitaju svoje navike na društvenim mrežama, a mnogi su pod uticajem online kampanje #DeleteFacebook i potpuno obrisali svoj profil.
Međutim, većina ljudi i ne zna da čak i kada obrišete svoj profil na društvenim mrežama , podaci o vama ostaju i dalje na toj mreži. Na Zapadu ljudi i ne čitaju User Agreemente, dok kod nas većina i ne zna šta je to ili misli da se to na njih ne odnosi. Zapravo, kada kliknete „I Agree to Terms “ prilikom kreiranja naloga, vi zapravo dajete dozvolu FB-u i sav sadržaj koji postavite na mreži (slike, video, itd) postaje njihovo vlasništvo, i sa njim kompanija može šta god hoće. A hoće, i to najčešće, da te podatke proda u marketinške svrhe stotinama hiljada kompanija i marketing agencija.
Takođe, sve slike ili video klipovi na kojima ste tagovani – označeni ostaju na mreži čak i kada obrišete nalog. FB, na primer, zadržava pravo da prikuplja podatke i o osobama koje nikada nisu imale nalog – npr kada kačite slike vaših deka i baka, koji možda i ne znaju da koriste Internet. Sve ovo važi i za ostale mreže – Twitter, Instagram,Tumblr…
Autor ove kolumne je dovoljno „mator“ da se seća velikog skandala kada je 2003 otkriveno da se Google zapravo finansira i zarađuje od Ad Sense oglasa. Eh, to su bila vremena – danas smo svi mi zapravo produkti koji se prodaju u virtuelnom svetu!